You are here

Mozambique

Détails de l'annonce

Organisation : Agence Belge de Développement
Site web : https://jobs.enabel.be/job/Maputo%2C-provinces-Project-Manager-%C3%A9nergies-renouvelables-pour-le-d%C3%A9velo
Adresse email : humres@enabel.be
Lieu de l'emploi : Maputo /
Type d'emploi : Contrat à durée déterminée
Type de contrat : Temps plein
Fonction : Gestion de projet
Date de publication : 08/04/2024
Date limite : 29/04/2024

Profil

Master en développement rural/gestion de projets/gestion de l’énergie/infrastructure ou dans des disciplines étroitement liées.

Description

Project Manager dans les domaines des énergies renouvelables pour le développement rural et les systèmes d’irrigation solaire

  (h/f/x) – Mozambique

 

 

Enabel est l’Agence belge de développement. Notre mission est d’œuvrer pour un monde durable où toutes les personnes vivent dans un État de droit et ont la liberté de s’épanouir pleinement. Avec nos partenaires, nous fournissons des solutions pour relever des défis mondiaux urgents - le changement climatique, les inégalités sociales et économiques, l’urbanisation, la paix et la sécurité, la mobilité humaine - et pour promouvoir la citoyenneté mondiale.  

 

Nous avons plus de 20 ans d’expérience dans divers domaines allant de l’éducation et des soins de santé à l’agriculture, en passant par la protection de l’environnement, la digitalisation, l’emploi et la gouvernance. L’expertise d’Enabel est sollicitée dans le monde entier - par le gouvernement belge, les institutions de l’Union européenne, les gouvernements d’autres pays, ou encore le secteur privé. Nous collaborons avec des acteurs de la société civile, des instituts de recherche et des entreprises, et nous encourageons une interaction fructueuse entre la politique de développement et d’autres domaines.  

 

Avec 2.100 collaborateurs et collaboratrices, Enabel gère plus de 200 projets dans une vingtaine de pays, en Europe, en Afrique et au Moyen-Orient. 

 

Contexte

Ces dernières années, la Belgique a collaboré avec le Mozambique à divers projets de coopération se focalisant principalement sur l’accès à une énergie durable, abordable et respectueuse de l’environnement dans les zones rurales à travers le renforcement des capacités, l’efficacité énergétique, l’accès aux énergies renouvelables en dehors du réseau électrique national et l’appui à la transition énergétique.

 

Depuis 2018, Enabel, en partenariat avec le Fonds national de l’énergie (FUNAE), met ainsi en œuvre un projet de 22 millions d’euros axé sur l’électrification rurale et l’irrigation solaire, intitulé RERD2+ (Renewable Energy Program for Rural Development, Énergies renouvelables pour le développement rural).

 

Compte tenu de l’importance de l’accès à l’énergie et de la transition énergétique pour les objectifs de développement durable du Mozambique, le Portefeuille de coopération 2023-2028 a été conçu de manière à intégrer les enseignements tirés des programmes précédents et en cours (y compris RERD2+). Il vise à soutenir le Mozambique dans son parcours de développement et sa transition énergétique bas carbone, justes et inclusifs, et ce, en favorisant une approche multipartite intégrée basée sur les besoins locaux, les priorités nationales et les tendances mondiales. Il compte notamment deux projets qui ont pour objectif d’aider les autorités et les communautés mozambicaines (y compris les femmes, les jeunes et d’autres groupes vulnérables) à s’investir plus activement et ensemble dans une coordination intersectorielle axée sur de meilleurs services publics à l’épreuve du climat. Le projet RERD2+ et le nouveau programme sont dès lors intrinsèquement complémentaires, ce dernier étant destiné à faire office de passerelle pour des actions pertinentes dès l’achèvement du projet RERD2+ en 2025, tout en mettant fortement l’accent sur le volet « irrigation ».

 

Dans ce contexte, Enabel recherche activement un·e Project Manager.

 

Description de la fonction

En tant que Project Manager, vous ferez rapport au ou à la
Représentant·e résident·e et vous superviserez une équipe d’expert·es, de Project Officers et de Junior·es (9 au total) au sein de votre projet. Vous aurez également la responsabilité de garantir la qualité technique du projet grâce à une solide connaissance des enjeux et une bonne dynamique de partenariat axée sur l’atteinte de résultats de développement.

 

Responsabilités :

 

  • assumer la responsabilité de la bonne exécution du projet (contenu, planification, budget, qualité) ;
  • coordonner la réalisation des activités dans l’optique d’atteindre les objectifs du projet ;
  • fournir l’input et les informations nécessaires au développement ultérieur des choix stratégiques, des méthodes et des outils du portefeuille pays afin d’en optimiser l’exécution ;
  • soutenir les personnes chargées de conduire le processus de changement ;
  • assurer le dialogue avec les institutions et organisations nationales/internationales et participer au dialogue stratégique au niveau sectoriel et technique, en mettant l’accent sur la collaboration entre les parties prenantes gouvernementales et non gouvernementales actives dans les différents domaines de résultats ;
  • élaborer une planification pluriannuelle en concertation avec le partenaire, comme convenu ;
  • coordonner le processus d’apprentissage sur la manière dont une intervention contribue au développement du secteur ;
  • diriger l’équipe placée sous votre responsabilité hiérarchique ;
  • veiller à la disponibilité d’informations pertinentes sur les résultats à des fins de monitoring et d’évaluation, dans l’optique de permettre le suivi de la performance, la prise de décisions, l’apprentissage et le rapportage.

 

Votre profil

Qualifications requises

Master en développement rural/gestion de projets/gestion de l’énergie/infrastructure ou dans des disciplines étroitement liées.

 

Expérience requise

  • Au minimum 5 ans d’expérience pertinente dans le pilotage de projets de développement internationaux ;
  • au minimum 5 ans d’expérience pertinente dans la gestion de programmes dans l’un des secteurs pertinents de l’énergie/l’irrigation, l’agriculture, l’infrastructure ou dans des domaines similaires ;
  • expérience avérée dans la gestion contractuelle ;
  • expérience dans la gestion d’équipe ;
  • toute expérience dans la gestion de subsides constitue un atout ;
  • au minimum une expérience professionnelle pertinente en dehors de votre pays d’origine ;
  • toute expérience préalable au Mozambique est considérée comme un plus ;
  • toute expérience dans plusieurs projets constitue un atout.

Compétences et connaissances requises

  • Connaissance approfondie des méthodologies de gestion de projets ;
  • connaissance approfondie du domaine d’expertise spécifique;
  • compétences en matière de monitoring et d’évaluation;
  • solides compétences en matière de communication, d’organisation et de relations interpersonnelles;
  • dynamisme et capacité à travailler dans un environnement international et multipartite, en entretenant des relations efficaces et coopératives avec les autorités nationales et les bailleurs;
  • orientation résultats;
  • expression aisée tant à l’oral qu’à l’écrit en anglais. Compte tenu de la langue de travail au Mozambique et de l’environnement international dans lequel vous travaillerez, la connaissance du portugais constitue un solide atout.

Nous demandons également aux candidat·es de s’engager à respecter la vision, la mission et les valeurs d’Enabel (https://www.enabel.be/fr/content/vision-mission-valeurs-de-enabel).

 

Nous vous offrons

 

  • Une fonction passionnante dans un environnement international.

 

  • Un contrat de 10 mois (avec prolongation éventuelle jusqu’à 22 mois) basé à Maputo, avec des missions fréquentes dans les provinces.

 

  • Vous serez employé·e par Enabel au poste d’« Intervention Manager ». Un package salarial comprenant le salaire mensuel brut correspondant à nos barèmes (classe 6), ainsi que des avantages liés à votre statut d’expatrié·e au sein d’Enabel, tels qu’une indemnité d’éloignement, d’affectation et de pénibilité, la prise en charge (plafonnée) des frais de logement, des allocations de déménagement et d’installation, la prise en charge (plafonnée) des frais de scolarité des enfants vous accompagnant, un package d’assurances pour toute la famille, dont l’assurance rapatriement, et des billets d’avion aller-retour une fois/an pour toute la famille.
  • En cas d’expatriation sans les membres de la famille (personnes à charge), jusqu’à 6 billets d’avion aller-retour supplémentaires par an vers le pays d’origine ou toute autre destination (plafonnés suivant le règlement d’Enabel).

Les différents montants varient en fonction de l’expérience pertinente reconnue pour la fonction et de la composition familiale.

 

Cette publication peut donner lieu à la constitution d’une réserve de recrutement pour une durée de 3 ans pour toute fonction similaire.

 

Nos postes vacants sont ouverts à toute personne qui remplit les conditions décrites dans nos offres d’emploi. Enabel s’engage pour l’égalité des chances et la diversité au sein de son personnel. Nous ne faisons pas de discrimination fondée sur le genre, l’origine, l’âge, la religion, l’orientation sexuelle, le handicap ou tout autre facteur que les compétences.

 

Intéressé·e?

 

Postulez ici au plus tard le 29/04/2024 et joignez votre CV actualisé et une lettre de motivation.

 

Seules les candidatures introduites via le lien ci-dessus seront prises en considération. 

Détails de l'annonce

Organisation : Médecins Sans Frontières - Artsen Zonder Grenzen
Site web : https://www.msf-azg.be/en/job/intersectional-field-communication-manager-%E2%80%93-mozambique-%E2%80%93-msf
Lieu de l'emploi : Pemba /
Type d'emploi : Contrat à durée déterminée
Type de contrat : Temps plein
Fonction : Communication
Date de publication : 29/03/2024
Date limite : 17/04/2024

Profil

REQUIREMENTS

Education & Experience

  • Degree in Journalism, Communications, Humanitarian affairs, Political Sciences or related university degree desirable 
  • At least 4 years of professional experience in communication, journalism or public relations  
  • Previous professional experience in producing communications content   
  • Professional experience with MSF or other international NGOs in developing countries  
  • Experience working in an international environment is an asset 

Competencies

  • Excellent writing and editing skills  
  • Demonstrated understanding of digital and social media 
  • Ability to develop, implement and evaluate communications strategies 
  • Proven skills in the development and implementation of communications products and tactics, including relations with the digital as well as media press
  • Command of photo and video skills and of the Adobe Creative Suite are an asset
  • Essential computer literacy (word, excel and digital media) 
  • Communicating in a credible and effective way 
  • Demonstrated diplomatic and negotiation skills; Tact and discretion
  • Flexibility in a changing environment 
  • Result oriented, tenacity and positive attitude 
  • Ability to manage emergency and crisis communications situations 
  • Interest and motivation to work in a humanitarian organization, and particularly with MSF 

Languages

  • Fluency in English and Portuguese (written and spoken) essential 
  • Command of local languages is an asset

Description

CONTEXT

 
MSF has been working in Mozambique since 1984. For 40 years, our teams have responded to medical and humanitarian emergencies countrywide, including HIV, TB (Tuberculosis), malnutrition, malaria, cholera, natural disasters, COVID-19 as well as people displaced from their homes due to conflicts. In Cabo Delgado province, we respond to emergencies and help to fill gaps in healthcare, often working alongside health authorities and other partners. 
 
As the Intersectional Field Communication Manager (FCM) you define, implement, coordinate and supervise all operational communication activities according to MSF standards, with focus on the operations in the northern province of Cabo Delgado. 
You are based in Pemba (approximately 80%), and cover 6 MSF projects in Cabo Delgado, Beira and Nampula in liaison with the Heads of Mission (HoMs) of the different sections, Communications Advisors (CAs) and Field Communications Officer (FCO).  
You also support and coordinate punctual activities and travels for meetings in Maputo on a need basis. Your objective is to increase the visibility of the organisation, improving awareness of its principles and work, while reinforcing information on MSF activities among communities and to support operational priorities as well as objectives.
 

MAIN RESPONSIBILITIES

Strategy Building 

  • Define the communications strategy under supervision of the HoMs and in cooperation with the CA’s 
  • Identify key cross cutting issues across MSF operations which are relevant to communications and advise on public positioning 
  • Develop crisis communication guidelines, incorporate local media strategies, and ensure readiness for emergencies 
  • Act as a spokesperson in high media pressure emergencies to divert interview pressure from the field teams 
  • Identify and/or monitor needs in communication/messages at MSF locations of intervention through comms surveys 

Media Management/Alert 

  • Maintain close contact with foreign correspondents and work with the FCO to maintain a network of key national and local media 
  • Liaise with communications staff from other organisations and analyse the communication lines developed by key entities for MSF (authorities, armed groups, other NGOs, etc.) 
  • Facilitate international media visit to MSF projects and organize media events (Press conference, Press briefing, etc.) in collaboration with MSF international communication network and under the guidance of the CAs  
  • Brief spokespersons, assess key staff’s media training needs, and can organize communication workshops for both international and Local staff 
  • Play the role of a spokesperson when seen as opportune and necessary upon agreement with the operational lines  
  • Work with the FCO to produce strategic reports on the local media landscape and regularly report on new developments  
  • Provide guidance on how to deal with local media in times of crisis and will develop guidelines for dealing with such crisis through in-country media 

People Management 

  • Manage and supervises the FCO under your direct responsibility 
  • Provides guidance and technical support to the OCG FCO, in liaison with the OCG CA 

Content Production 

  • Advise on which communications tools to choose according to objective, message and audience agreed with operations 
  • Produce – and/or supervise the production of - local comms contents (leaflets, brochures, posters, radio spots, articles, photos, videos.) according to the strategy and budget 
  • Produce international comms content, alongside the FCO, by providing data, information, quotes, testimonies, pictures, videos, etc., as well as by preparing content packages as agreed with the relevant CA/CAs 
  • Identify opportunities for agile communications on social media about timely developments where MSF has an added value and produces social media content in collaboration with social media teams in relevant offices 
  • Track and archive all produced communications within the country of intervention to establish and maintain an institutional record for future reference 
  • Liaises and collaborates with regional and HQ comms staff to facilitate MSF initiatives relevant to the movement and the country 

Content Diffusion 

  • Promote the diffusion of MSF content in the country of intervention 
  • Identify communications opportunities using MSF comms network production (from List Press or Yammer) or returning staff to pitch content on MSF activities in the country and other countries, under the supervision of of the HoMs 
  • When judged opportune and strategic, the FCM uses social media MSF accounts (twitter, blogs, Facebook....) to promote MSF contents and visibility  

Reporting and briefings 

  • Produces regular reports on achieved results, changes in the communications environment, challenges and future priorities 
  • Brief the key international staff arriving to the missions on communications 
  • Work with all MSF sections in the country and ensure that all sections are aware of planned comms initiatives and key developments in the communications environment 

Budget Management 

Produce a yearly communications budget meant to support identified and agreed communications priorities. This budget will be submitted for approval to the HoM(s) and Communication Department at HQ
 

CONDITIONS

  • Expected starting date: 15 July 2024
  • Location: Pemba (Cabo Delgado Province – Mozambique)
  • Mobility of approximately 20%
  • Contract type: Fixed term contract – Full time
  • Contract duration: 12 months
  • Salary according to MSF-OCB Field salary grid 
The contractual terms, conditions and salary will be established according to the contractual MSF entity based on the candidate’s residence and in respect of MSF standard function and salary grids 
  • No family position 
  • Adhere to the MSF principles and to our managerial values: Respect, Transparency, Integrity, Accountability, Trust and Empowerment
  • Adhere to the MSF Behavioral Commitments
Deadline for applications: 17th of April 2024

How to apply?

Please submit online applications by the 17th of April at the latest via the following link. When clicking on this link, you will be directed to our online application tool
 
Only shortlisted candidates will be contacted.
 
MSF values diversity and is committed to creating an inclusive working environment. We welcome applications from all qualified candidates regardless of disability, gender identity, marital or civil partnership status, race, color or ethnic and national origins, religion or belief, or sexual orientation.
The protection of your personal data is important to MSF. By submitting your application, you consent to MSF using your personal data. For more information, consult our privacy notice to job applicants.

Détails de l'annonce

Organisation : Enabel, Agence belge de développement
Site web : https://jobs.enabel.be/job/Maputo-MOZ_2403-Junior-Expert-in-Climate-Change-and-Sustainable-Finance-%28Enabel%2
Adresse email : anne-elisabeth.vieron@enabel.be
Lieu de l'emploi : Maputo /
Type d'emploi : Contrat à durée déterminée
Type de contrat : Temps plein
Fonction : Mission terrain
Date de publication : 20/03/2024
Date limite : 03/04/2024

Profil

Master or Professional Bachelor's Degree

  • Agronomy/Bio-engineer
  • Biology/Environment/  Geography
  • Civil/industrial/electrical engineer/Architect
  • Mathematics/ Exact sciences
  • Political sciences/ International relations/Diplomacy
  • Sociology/Anthropology/Social work
  • Economy/Commercial engineer/Marketing
  • Communication/Public relations/Journalism
  • Development studies
     

Required specific knowledge (eliminatory on CV): 

  • Professional experience of minimum 3 months directly related to climate change, environmental economics, or sustainability finance would be essential. This could include experience in research, project implementation, policy analysis, or advocacy in these areas.

OR

  • Specific Major or additional training in the area of climate change, environmental economics, or sustainability finance.

Description

Le Programme Junior d'Enabel est actif dans la solidarité internationale. Il donne l’opportunité aux jeunes talents européens de collaborer professionnellement à un projet de développement pendant 2 années maximum. Réparti.es dans des projets de développement gérés par Enabel ou par nos 28 ONG partenaires, les jeunes expert·es développent de nouvelles compétences et démontrent l’impact lié à leur engagement comme citoyen.ne du monde.

Le rôle de l'expert junior est essentiel pour répondre à l'urgence de la crise climatique mondiale et renforcer la contribution d'Enabel aux efforts d'atténuation et d'adaptation au changement climatique dans le monde entier. Ce rôle répond au besoin réel de diagnostiquer les réalités liées au climat, de soutenir la conceptualisation de projets, les réformes politiques liées au climat, les programmes d'investissement climatique et d'identifier les sources de financement au Mozambique. La valeur ajoutée réside dans la contribution de l'expert junior à l'intégration des considérations climatiques dans les actions en cours, à la proposition de solutions innovantes, au maintien d'un inventaire actualisé des données financières sur le climat et à l'amélioration de la gestion des connaissances en matière d'expertise sur le changement climatique. En fin de compte, le poste vise à renforcer l'expertise technique d'Enabel, à naviguer dans le paysage climatique en évolution et à favoriser le partage d'informations transparentes pour relever efficacement les défis liés au climat au Mozambique. Cela renforce l'engagement d'Enabel à relever efficacement les défis liés au climat, en s'alignant sur le plan stratégique 2030 de l'organisation et en contribuant aux efforts mondiaux de lutte contre la crise climatique.

 

 

Détails de l'annonce

Organisation : Enabel, Agence belge de développement
Site web : https://jobs.enabel.be/job/Maputo-MOZ_2401-Junior-Expert-in-Monitoring%2C-Evaluation-and-Learning-%28Enabel%29
Lieu de l'emploi : Maputo /
Type d'emploi : Contrat à durée déterminée
Type de contrat : Temps plein
Fonction : Mission terrain
Date de publication : 20/03/2024
Date limite : 03/04/2024

Profil

Master or Professional Bachelors' Degree : all profiles

Required specific knowledge (eliminatory on CV): 

Any Master or Professional Bachelors’ degree with additionally:

•    Experience in collection and analysis of quantitative and qualitative data through surveys, interviews or focus groups (min 3 months) 
•    Experience in database management (3 months) 

OR specific training in the field of Monitoring, Evaluation and Learning

Description

Le Programme Junior d'Enabel est actif dans la solidarité internationale. Il donne l’opportunité aux jeunes talents européens de collaborer professionnellement à un projet de développement pendant 2 années maximum. Réparti.es dans des projets de développement gérés par Enabel ou par nos 28 ONG partenaires, les jeunes expert·es développent de nouvelles compétences et démontrent l’impact lié à leur engagement comme citoyen.ne du monde.

L'Expert·e Junior·e développera un système innovant de suivi et d'évaluation en identifiant et en lançant un outil numérique adapté au contexte local afin de garantir que l'intervention dispose d'informations pertinentes sur l'impact/les résultats et qu'elle les utilise réellement pour la communication, la prise de décision, l'apprentissage et le compte rendu des résultats obtenus par rapport aux objectifs fixés.

Le JE MEL travaillera sur le programme bilatéral général au Mozambique en se concentrant sur les défis climatiques dans le pays. Il (elle) peut également soutenir des projets financés par d'autres donateurs, qui sont complémentaires au portefeuille. Alors que le JE travaillera sur le programme général en raison des liens entre les différents projets, il sera directement impliqué dans les projets suivants, axés sur le financement du climat :

 

 

Détails de l'annonce

Organisation : Enabel, Agence belge de développement/Rode Kruis Vlaanderen International
Site web : https://www.enabel.be
Lieu de l'emploi : Maputo /
Type d'emploi : Contrat à durée déterminée
Type de contrat : Temps plein
Fonction : Gestion de projet
Date de publication : 22/09/2023
Date limite : 01/10/2023

Profil

Required training/degree (eliminatory on CV):
Any Master Degree 

+

Specific training and/or work experience (of 6 months) in a related subject, eg. Environment, Climate, Climate Adaptation, Development Studies

Preferred assets (not eliminatory on CV): 

  • Knowledge and/or previous experience in the development sector, preferably related to climate change adaptation, small scale agriculture/sustainable fishery, environment or disaster preparedness

  • Previous relevant experience in developing country, preferably Mozambique or Southern Africa

Language skills

  • English: essential for the link with RKV HQ and other partner countries.

  • Dutch: basic knowledge (level A2) 

  • French: basic knowledge (level A2) 

  • Portuguese: Portuguese language skills are a must in the long term. Canddiates with these skills, or fluent Spanish, will have an advantage. Non-Portuguese speakers are strongly encouraged to take intensive Portuguese language courses before and after arrival.

   Discover the complete job description

Description

The Junior Programme was launched in 2006. Its objective is a double one : to promote sustainable international solidarity by recruiting young European talents and enabling them to develop their skills abroad.   

With this vision in mind, the Junior Programme defines itself as a "talent developper" and a "career booster". We work with 28 Belgian NGO partners, offering you interesting professional opportunities. 

CONTEXT

Since 2001, Rode Kruis Vlaanderen International, NGO partner has been working in Mozambique on Disaster Preparedness/Disaster Response and livelihoods support to build resilience of communities vulnerable to climate change.

Mozambique is experiencing an increase in the frequency and severity of extreme weather events such as droughts in the interior, floods in the river basins, and cyclones hitting the coastal regions. 

YOUR ROLE

  • You will develop new tools, update existing ones, and draw lessons learned from projects in Mozambique to support Rode Kruis with streamlining its programs in all its partner countries and activities to focus more on climate action.
  • You will support the design & implementation of Rode Kruis supported Climate Resilience projects by providing technical assistance to Mozambique Red Cross project staff. 
  • You will coordinate with Rode Kruis HQ to further improve on current and future projects in a climate-smart way 
  • Lastly, you will conduct some Planning, Monitoring, Evaluation and Reporting of project activities, and perform field visits.

 

Détails de l'annonce

Organisation : Agence Belge de Développement
Site web : https://www.enabel.be
Lieu de l'emploi : Maputo /
Type d'emploi : Contrat à durée déterminée
Type de contrat : Temps plein
Fonction : Mission terrain
Date de publication : 03/03/2023
Date limite : 23/03/2023

Profil

Vereist opleidingsniveau 

  • Je hebt een master in afvalbeheer, energiebeheer, waterinfrastructuur en -beheer of een soortgelijke richting.  

 

Vereiste ervaring  

  • Je hebt minstens 5 jaar relevante ervaring in het aansturen van internationale ontwikkelingsprojecten; 
  • Je hebt minstens 5 jaar relevante ervaring op het gebied van energietoegang/transitie, afvalbeheer, waterinfrastructuur of soortgelijke gebieden; 
  • Je hebt minstens één relevante beroepservaring buiten je eigen land; 
  • Je hebt ervaring als teamleider; 
  • Eerdere werkervaring in Mozambique is een pluspunt; 
  • Ervaring in meerdere projecten is een pluspunt. 

 

Vereiste kennis en vaardigheden 

  • Je hebt een grondige kennis van de methodes voor projectmanagement; 
  • Je hebt een grondige kennis van ten minste een van de in de vereiste kwalificaties genoemde specifieke vakgebieden; 
  • Je hebt competenties in monitoring en evaluatie; 
  • Je hebt sterke communicatieve, organisatorische en interpersoonlijke vaardigheden;  
  • Je hebt het vermogen om samenwerkingsrelaties en partnerschappen te ontwikkelen met meerdere belanghebbenden; 
  • Je gaat resultaatgericht te werk; 
  • Je spreekt en schrijft vlot Engels. Gezien Portugees de werktaal is van Mozambique, is kennis van het Portugees een pluspunt. 

 

Je verbindt je ertoe de visie, missie en waarden van Enabel te respecteren (https://www.enabel.be/nl/content/visie-missie-waarden-van-enabel).

Wij bieden je

 

  • Een interessante en afwisselende job in een internationale omgeving; 
  • Een overeenkomst van 60 maanden. Je bent gestationeerd in Maputo; 
  • Een loonpakket dat bestaat uit het brutomaandsalaris volgens onze loonschalen (klasse 6), plus voordelen verbonden aan het expatstatuut bij Enabel, zoals een verwijderingsvergoeding, een standplaatsvergoeding, een hardshipvergoeding, een (geplafonneerde) terugbetaling van de huisvestingskosten, een tussenkomst in de verhuiskosten en installatiekosten, een (geplafonneerde) terugbetaling van het schoolgeld voor meereizende kinderen, een verzekeringspakket voor het hele gezin waaronder een repatriëringsverzekering, eenmaal per jaar vliegtuigtickets heen en terug voor het hele gezin, enz.; 
  • In geval van expatriëring zonder gezinsleden (personen ten laste), tot 6 extra heen-en terugvluchten per jaar naar het land van herkomst of een andere bestemming (met een bovengrens volgens het reglement van Enabel). 

 

De verschillende bedragen variëren naargelang de erkende relevante ervaring voor de functie en de gezinssamenstelling. 

 

Naar aanleiding van deze publicatie kan een wervingsreserve van drie jaar aangelegd worden voor elke gelijkaardige functie. 

 

Iedereen die voldoet aan de voorwaarden in deze vacature mag solliciteren. Enabel zet zich in voor gelijke kansen en diversiteit onder zijn medewerkers. We discrimineren niet op basis van geslacht, afkomst, leeftijd, godsdienst, seksuele geaardheid, handicap of andere factoren, maar selecteren op competenties 

 

Interesse?

Solliciteer dan snel hier met je CV en een motivatiebrief, ten laatste op 23/03/2023.

Alleen de kandidaturen die hier via ons online portaal worden geregistreerd, worden in overweging genomen. 

Description

Enabel, het Belgisch ontwikkelingsagentschap, voert de Belgische gouvernementele samenwerking uit. Daarnaast werkt het agentschap ook voor andere nationale en internationale opdrachtgevers. Samen met zijn partners in binnen- en buitenland reikt Enabel oplossingen aan om dringende mondiale uitdagingen aan te pakken - klimaatverandering, verstedelijking, menselijke mobiliteit, vrede en veiligheid, economische en sociale ongelijkheid - en om wereldburgerschap te bevorderen. Enabel heeft 2000 medewerkers. Het agentschap beheert 170 projecten in een twintigtal landen, in België, Afrika en het Midden-Oosten.  

 

enabel.be 

Context

Via de samenwerkingsportefeuille 2023-2028 wil Enabel Mozambique ondersteunen bij het verwezenlijken van zijn koolstofarme, rechtvaardige en inclusieve ontwikkelingstraject en energietransitie. Dat willen we bereiken door een geïntegreerde aanpak met meerdere belanghebbenden op basis van lokale behoeften, nationale prioriteiten en mondiale trends te bevorderen. 

De portefeuille bevat met name twee programma's die Mozambikaanse autoriteiten en gemeenschappen (inclusief vrouwen, jongeren en andere kwetsbare groepen) ondersteunen. Het doel is om samen actiever deel te nemen aan een sectoroverschrijdende coördinatie die gericht is op betere klimaatbestendige overheidsdiensten, beleidsmaatregelen en initiatieven voor energietransitie.   

Het eerste programma (Multi-Stakeholder Approach to Climate Resilience and Energy Transition) beoogt lokale ervaring en expertise op het gebied van klimaatbestendige overheidsdiensten met betrekking tot verlies en schade, toegang tot energie, toegang tot water alsook afvalbeheer en circulaire economie te ontwikkelen. Het doel is enerzijds de levensomstandigheden van de lokale gemeenschappen te verbeteren en anderzijds de overkoepelende component met betrekking tot de beleidsdialoog te voeden.

Functiebeschrijving

Als Project Manager rapporteer je aan de Plaatselijk vertegenwoordiger (landendirecteur). Je geeft leiding aan een team van experts op verschillende resultaatgebieden binnen het eerste programma van de bilaterale portefeuille. Je bent ook verantwoordelijk voor de technische kwaliteit van het project door een goede kennis van de problematiek en een goed partnerschap – dynamisch, hartelijk en transparant – gericht op het behalen van ontwikkelingsresultaten. 

Verantwoordelijkheden: 

  • Je werkt bij Enabel als ‘Intervention Manager’; 
  • Je bent verantwoordelijk voor de goede uitvoering van het project (inhoud, planning, budget, kwaliteit); 
  • Je coördineert de verwezenlijking van de activiteiten om de doelstellingen van het project te bereiken; 
  • Je levert de nodige input en informatie voor de verdere ontwikkeling van strategiekeuzes van de portefeuille, methoden en instrumenten om de uitvoering van de landenportefeuille te optimaliseren; 
  • Je zorgt voor de dialoog met nationale en internationale instellingen en organisaties. Je neemt deel aan de strategiedialoog op sectoraal en technisch niveau. Daarbij leg je de nadruk op de samenwerking tussen overheids- en niet-overheidsactoren die op verschillende resultaatgebieden actief zijn; 
  • Je ondersteunt de personen die zijn aangeduid om het veranderingsproces te leiden; 
  • Je draagt bij aan de capaciteitsversterking van de partnerorganisaties; 
  • Je coördineert het leerproces over hoe een programma of project bijdraagt aan de ontwikkeling van de sector; 
  • Je geeft leiding aan het team waarvoor je hiërarchisch verantwoordelijk bent; 
  • Je zorgt ervoor dat relevante informatie over de resultaten beschikbaar is voor monitoring en evaluatie zodat de performantie kan worden opgevolgd, besluitvorming, leren en rapportage mogelijk zijn.

Détails de l'annonce

Organisation : Agence Belge de Développement
Site web : https://www.enabel.be
Lieu de l'emploi : Maputo /
Type d'emploi : Contrat à durée déterminée
Type de contrat : Temps plein
Fonction : Mission terrain
Date de publication : 03/03/2023
Date limite : 23/03/2023

Profil

Vereist opleidingsniveau
 

Je hebt een master in ontwikkelingsstudies, internationale betrekkingen, bedrijfsbeheer of een soortgelijke richting. 
 

Vereiste ervaring 

Je hebt ten minste 5 jaar relevante ervaring met het beheer van internationale projecten voor capaciteitsversterking op het gebied van geïntegreerde klimaatverandering en/of energietransitie en/of beheer van natuurlijk hulpbronnen of aanverwante gebieden;
Je hebt ervaring als teamleider;
Je hebt aantoonbare ervaring met programmaontwikkeling, projectontwerp en beheer van partnerschappen en/of donoren;
Een internationale ervaring (d.w.z. in de internationale ontwikkelingssector en buiten je land van herkomst) is een pluspunt;
Eerdere werkervaring in Mozambique is een pluspunt.

Vereiste kennis en vaardigheden

Je hebt een goede kennis van de aspecten van internationale ontwikkeling (context, uitdagingen, toepassing, partners, werking ...);
Je hebt het vermogen om een veranderingsproces tot uitvoering te brengen;
Je bent op de hoogte van kennismanagement en kennisopbouw;
Je hebt sterke communicatieve, organisatorische en interpersoonlijke vaardigheden; 
Je hebt het vermogen om samenwerkingsrelaties en partnerschappen te ontwikkelen met meerdere belanghebbenden;
Je gaat resultaatgericht te werk;
Je bent in staat om nieuwe technologieën te gebruiken die in je vakgebied worden gebruikt;
Je spreekt en schrijft vlot Engels. Gezien Portugees de werktaal is van Mozambique, is kennis van het Portugees een pluspunt. 
 

Je verbindt je ertoe de visie, missie en waarden van Enabel te respecteren (https://www.enabel.be/nl/content/visie-missie-waarden-van-enabel).
 

Wij bieden je
 

Een boeiende en interessante job in een internationale omgeving;
Een overeenkomst van 48 maanden. Je bent gestationeerd in Maputo;
Een loonpakket dat bestaat uit het brutomaandsalaris volgens onze loonschalen (klasse 6), plus voordelen verbonden aan het expatstatuut bij Enabel, zoals een verwijderingsvergoeding, een standplaatsvergoeding, een hardshipvergoeding, een (geplafonneerde) terugbetaling van de huisvestingskosten, een tussenkomst in de verhuiskosten en installatiekosten, een (geplafonneerde) terugbetaling van het schoolgeld voor meereizende kinderen, een verzekeringspakket voor het hele gezin waaronder een repatriëringsverzekering, eenmaal per jaar vliegtuigtickets heen en terug voor het hele gezin, enz.;
In geval van expatriëring zonder gezinsleden (personen ten laste), tot 6 extra heen-en terugvluchten per jaar naar het land van herkomst of een andere bestemming (met een bovengrens volgens het reglement van Enabel).
 

De verschillende bedragen variëren naargelang de erkende relevante ervaring voor de functie en de gezinssamenstelling.
 

Naar aanleiding van deze publicatie kan een wervingsreserve van drie jaar aangelegd worden voor elke gelijkaardige functie.
 

Iedereen die voldoet aan de voorwaarden in deze vacature mag solliciteren. Enabel zet zich in voor gelijke kansen en diversiteit onder zijn medewerkers. We discrimineren niet op basis van geslacht, afkomst, leeftijd, godsdienst, seksuele geaardheid, handicap of andere factoren, maar selecteren op competenties

 
Interesse?

 

Solliciteer dan snel hier met je CV en een motivatiebrief, ten laatste op 23 maart 2022.

Alleen de kandidaturen die hier via ons online portaal worden geregistreerd, worden in overweging genomen. 

Description

Enabel, het Belgisch ontwikkelingsagentschap, voert de Belgische gouvernementele samenwerking uit. Daarnaast werkt het agentschap ook voor andere nationale en internationale opdrachtgevers. Samen met zijn partners in binnen- en buitenland reikt Enabel oplossingen aan om dringende mondiale uitdagingen aan te pakken - klimaatverandering, verstedelijking, menselijke mobiliteit, vrede en veiligheid, economische en sociale ongelijkheid - en om wereldburgerschap te bevorderen. Enabel heeft 2000 medewerkers. Het agentschap beheert 170 projecten in een twintigtal landen, in België, Afrika en het Midden-Oosten.  

enabel.be 

Context
 

Via de samenwerkingsportefeuille 2023-2028 wil Enabel Mozambique ondersteunen bij het verwezenlijken van zijn koolstofarme, rechtvaardige en inclusieve ontwikkelingstraject en energietransitie. Dat willen we bereiken door een geïntegreerde aanpak met meerdere belanghebbenden op basis van lokale behoeften, nationale prioriteiten en mondiale trends te bevorderen.

De portefeuille bevat met name twee programma's die Mozambikaanse autoriteiten en gemeenschappen (inclusief vrouwen, jongeren en andere kwetsbare groepen) ondersteunen. Het doel is om samen actiever deel te nemen aan een sectoroverschrijdende coördinatie die gericht is op betere klimaatbestendige overheidsdiensten, beleidsmaatregelen en initiatieven voor energietransitie.  

Het eerste programma (Multi-Stakeholder Approach to Climate Resilience and Energy Transition) beoogt lokale ervaring en expertise op het gebied van klimaatbestendige overheidsdiensten met betrekking tot verlies en schade, toegang tot energie, toegang tot water alsook afvalbeheer en circulaire economie te ontwikkelen. Het doel is enerzijds de levensomstandigheden van de lokale gemeenschappen te verbeteren en anderzijds de overkoepelende component met betrekking tot de beleidsdialoog te voeden.
 

Functiebeschrijving
 

Als Expert in capaciteitsversterking rapporteer je aan de Project Manager die verantwoordelijk is voor het programma ‘Multi-Stakeholder Approach to Climate Resilience and Energy Transition’. Je werkt met teams van experts in de prioritaire portefeuillesector. Je bent verantwoordelijk voor de technische kwaliteit van het programma door een goede kennis van de problematiek en een goed partnerschap (dynamisch, hartelijk en transparant) gericht op het behalen van ontwikkelingsresultaten.
 

Verantwoordelijkheden

Je draagt bij tot de versterking van het coördinatiemechanisme van de regering van Mozambique inzake klimaatbestendigheid en energietransitie voor een strategische multistakeholder- en multisectorale dialoog over klimaat en energietransitie; 
Je verleent steun voor capaciteitsversterking aan relevante instellingen en hoge ambtenaren van de Mozambikaanse regering voor empirisch onderbouwde beleidsvorming. Daarbij ligt de nadruk op een multisectorale en multistakeholderaanpak door de terugkoppeling tussen het lokale, nationale en internationale niveau te versterken; 
Je ondersteunt de versterking van het partnerschap van de Mozambikaanse regering met nationale/internationale actoren en/of agentschappen die actief zijn op het gebied van klimaatbestendigheid en energietransitie; 
Je geeft advies op basis van je technische expertise om prestaties te bereiken die in overeenstemming zijn met de nationale en internationale normen en standaarden;
Je organiseert de kennisopbouw en het kennismanagement om een inclusief, geïnformeerd klimaat van vertrouwen binnen het project te creëren;

Détails de l'annonce

Organisation : Agence Belge de Développement
Site web : https://jobs.enabel.be/job-invite/19854/
Lieu de l'emploi : Maputo /
Type d'emploi : Contrat à durée déterminée
Type de contrat : Temps plein
Fonction : Mission terrain
Date de publication : 03/11/2022
Date limite : 20/11/2022

Profil

Required training/degree (eliminatory on CV): 


Master or Professional Bachelor’s Degree 

  • Agronomy/Bio-engineer

  • Economy/Commercial engineer/Marketing

  • Development studies

  • Others: business studies; agribusiness development; value chain development

 

Required specific knowledge (eliminatory on CV): 

  • If Agronomy, no additional knowledge requested
  • If other diploma: shown experience OR additional certificate/diploma in agronomy is requested
  • Experience of work with farmer groups

 

Preferred assets (not eliminatory on CV): 

  • Ability to work with various stakeholders in a support function and under supervision.
  • Dynamic, good team player, able to work in multi-cultural environment and establish good working relations with colleagues, local partners and programme beneficiaries.
  • Knowledge of how private sector driven agribusiness markets function

     

Language skills: 

  • English - essential (working language) 

  • Portuguese - preferable (The JE is encouraged to learn Portuguese ASAP to facilitate full embedding with the programme activities)

  • Dutch: essential basic knowledge (level A2) 

  • French: essential basic knowledge (level A2) 

 

 

 

 

Description

The Government of Mozambique and Belgium have been working together in the fight against poverty since 2001, when several provinces were affected by flooding. Many efforts are made to improve access to resources, infrastructure and services, in particular in the most vulnerable rural areas.

The Solar Powered Irrigation Component seeks to promote the productive utilisation of renewable energy solutions (solar) for agricultural irrigation in Manica and Zambezia provinces. Working closely with public and private stakeholders, the irrigation component promotes demand activation, installation, sustainable operation and maintenance of solar powered irrigation solutions as a strategy for agriculture commercialisation and deepening community resilience to climate change.

 

Solar powered irrigation systems represent a relatively new technology in Mozambique which still requires better understanding by all actors in the value chain. In this respect, RERD2+ is investing in enhancing skills development in the sector through tailored training courses (delivered in partnership with tertiary education and vocational professional institutions) and exchange visits designed to promote peer learning. The programme also supports the promotion of an enabling environment for the sector through regular multi-stakeholder dialogue events (at all levels) and the generation of evidence to guide policy development and implementation, mainly through technical studies and sector reviews.  

The Junior Expert (JE) is sought to enhance the commercial performance of solar powered irrigation schemes that will be established with support from the RERD2+ programme. Enabel considers the commercial viability of established irrigation schemes (through strategic market linkages for supply of output produce) as critical to protect farmers income, a return on their investments and their long-term capacity to operate and maintain the solar powered irrigation systems. The required JE will be based in Chimoio, Manica Province and will have regular travel to Maputo and Zambezia province.

 

The JE will particularly support the development and implementation of business plans (at the irrigation schemes) and promote the competitive participation of beneficiary farmers in agribusiness markets that have capacity to generate adequate financial incentives for the long-term sustainability of established irrigation schemes.

 

The scope of this position entails:

  • Collection of strategic market intelligence to guide farmer production and marketing strategies
  • Supporting RERD2+ supported farmers to develop and implement viable business models/plans that are linked to their solar powered irrigation systems
  • Training farmers on farming as a business including provision of basic financial literacy education
  • Knowledge management including reporting of performance, emerging learning and innovations

Discover the complete job description

Détails de l'annonce

Organisation : Médecins Sans Frontières - Artsen Zonder Grenzen
Site web : https://www.msf.be
Lieu de l'emploi : Pemba /
Type d'emploi : Contrat à durée déterminée
Type de contrat : Temps plein
Fonction : Communication
Date de publication : 28/09/2022
Date limite : 12/10/2022

Profil

REQUIREMENTS

Education:

    • Desirable: degree in Journalism, Communications, Humanitarian affairs, Political Sciences or related university degree.

Experience:

    • Essential: previous working experience of at least 4 years in communications, journalism or public relations.
    • Essential: previous working experience in producing communications content production
    • Essential: experience with MSF or other international NGOs in developing countries.
    • Experience working in an international environment.

Competencies:

    • Excellent writing and editing skills
    • Demonstrated understanding of digital and social media
    • Ability to develop, implement and evaluate communications strategies
    • Proven skills in the development and implementation of communications products and tactics, including relations with the press, digital and media
    • Command of photo and video skills are desirable
    • Command of the Adobe Creative Suite is desirable
    • Essential computer literacy (word, excel and digital media)
    • Communicating in a credible and effective way
    • Demonstrated diplomatic and negotiation skills
    • Tact, discretion, and diplomacy
    • Flexibility in a changing environment
    • Result oriented
    • Tenacity and positive attitude
    • Ability to manage emergency and crisis communications situations
    • Language skills: Fluency in English and Portuguese (written and spoken) are essential. Command of local languages is desirable.

Description

Médecins Sans Frontières (MSF) is an international humanitarian aid organization that provides assistance in more than 60 countries to populations in distress, to victims of natural or manmade disasters and to victims of armed conflicts, without discrimination and irrespective of origin, religion, creed or political affiliation.

We are looking for a:

MSF Intersectional Field Communications Manager (m/f/x) Mozambique - English & Portuguese speaking

CONTEXT

MSF has been working in Mozambique since 1984. For more than 30 years, our teams have responded to medical and humanitarian emergencies countrywide, including HIV, TB, malnutrition, malaria, cholera, natural disasters, COVID-19 and people displaced from their homes by conflict. In Cabo Delgado province, we respond to emergencies and help to fill gaps in healthcare, often working alongside health authorities and other partners.

RESPONSIBILITIES

To define, implement, coordinate and supervise all operational communication activities according to MSF standards in the mission of Mozambique, with focus on the operations in the northern province of Cabo Delgado. The Intersectional Field Communications Manager (FCM) is based in Pemba (approximately 80%), and also covers Beira (MSF OCB), and provides supports to Nampula (MSF OCG) in liaison with OCG Head of Mission (HoM), Communications Advisor (CA) and Field Communications Officer (FCO). The FCM also supports punctual activities and travels for meetings in Maputo (coordination) on a need basis. The FCM aims to increase the visibility of the organisation, improving awareness of its principles and work, reinforcing information on MSF activities among communities and to support operational priorities and objectives. For any large-scale emergencies, an Emergency FCM or a flying communications manager with the similar responsibilities as the FCM may be sent to the mission to work alongside the FCM and/or lead on emergency communications.

Strategy Building

  • Under supervision of the Emergency Coordinators/ HoMs and in cooperation with the CA in HQ the FCM defines the communications strategy for the mission.
  • The FCM should have the capacity to identify key cross cutting issues across MSF operations which are relevant to communications and to advise on public positioning.
  • The FCM will develop guidelines for dealing with crisis communications, including through local media, and have the capacity to remain reactive to emergencies.
  • In emergencies with high media pressure the FCM is able to act as a spokesperson to take interview pressure away from the field teams.

Media Management/ Alert

The FCM

  • Maintains close contact with foreign correspondents and works with the FCO to maintain a network of key national and local media. 
  • Liaises with communications staff from other organisations and institutions and monitors and analyses the communication lines developed by actors of importance for MSF (authorities, armed groups, other NGOs, etc.).
  • Facilitates international media visit to MSF projects and organizes media events (Press conference, Press briefing, etc.) in collaboration with MSF international communication network and under the guidance of the CAs.
  • Briefs spokespersons and assesses media training needs for key staff. She/he can organise workshop on communications for international and national staff.
  • Can play the role of a spokesperson when seen as opportune and necessary upon agreement with the operational lines.Works with the FCO to produce strategic reports on the local media landscape and regularly reports on new developments.
  • Provides guidance on how to deal with local media at time of crisis and will develop guidelines for dealing with such crises through in-country media.

People Management

  • The FCM manages, develops sand supervises the FCO under his/her direct responsibility.
  • The FCM also provides guidance and technical support to the OCG FCO, in liaison with the OCG CA.

Content Production

The FCM

  • Advises on which communications tools to choose according to objective, message and audience agreed with operations.
  • Produces - or supervises the production of - local comms contents (leaflets, brochures, posters, radio spots, articles, photos, videos.) according to strategy and budget.
  • With the FCO, is directly involved in producing international comms content by providing data, information, quotes, testimonies, pictures, videos, etc. and preparing content packages as agreed with the relevant CA/CAs.
  • Identifies opportunities for agile communications on social media about timely developments where MSF has an added value and produces social media content in collaboration with social media teams in relevant offices.
  • Tracks and archives communications production on the country to build institutional memory.
  • Liaises and collaborates with regional and HQ comms staff to facilitate MSF initiatives relevant to the movement and the country.

Content Diffusion

  • The FCM actively promotes the diffusion of MSF content in the country.
  • Under the supervision of the emergency coordinators, the FCM identifies communications opportunities using MSF comms network production (from List Press or Yammer) or returning staff to pitch content on MSF activities in the country and other countries.
  • When judged opportune and strategic, the FCM uses social media (twitter, blogs, Facebook....) to promote MSF contents and visibility.

Reporting and briefings

The FCM

  • Produces regular reports on achieved results, changes in the communications environment, challenges and future priorities.
  • Briefs on communications key international staff arriving to the missions on communications.
  • Works with all MSF sections in the country and is responsible for ensuring that all sections are aware of planned comms initiatives and key developments in the communications environment.

Budget Management

  • The FCM will produce a yearly communications budget meant to support identified and agreed communications priorities. This budget will be submitted for approval to the HoM(s) and Communication Department at HQ.

CONDITIONS

    • Expected starting date: 1 December 2022
    • Contract type: 12-month fixed term contract
    • Location: based in Pemba, Cabo Delgado Province, Mozambique; mobility approximately 20%
    • Salary according to MSF-OCB Field salary scale
    • No family position
    • Adhere to the MSF principles and to our managerial values: Respect, Transparency, Integrity, Accountability, Trust and Empowerment
    • Adhere to the MSF Behavioral Commitments 

How to apply?

Online applications to submitted by 12 October 2022 latest via the following link. When clicking on this link, you will be directed to our online application tool.

Only shortlisted candidates will be contacted.

MSF values diversity and is committed to create an inclusive working environment. We welcome applications from all qualified candidates regardless of disability, gender identity, marital or civil partnership status, race, color or ethnic and national origins, religion or belief, or sexual orientation.

The protection of your personal data is important to MSF. By submitting your application, you consent to MSF using your personal data. For more information, consult our privacy notice to job applicants.

Détails de l'annonce

Organisation : Médecins Sans Frontières - Artsen Zonder Grenzen
Site web : https://www.msf.be
Lieu de l'emploi : Beira, Mozambique /
Type d'emploi : Contrat à durée déterminée
Type de contrat : Temps plein
Fonction : Autre
Date de publication : 20/05/2022
Date limite : 01/07/2022

Profil

REQUIREMENTS

Education:

  • Laboratory science/Biologist with clinical microbiology specialization.
  • Laboratory scientist/Biologist certified in clinical microbiology
  • Clinical microbiologist (MD)
  • Clinical pharmacist with microbiology specialization
  • Master – PhD – specialization in clinical microbiology

Experience:

  • Relevant experience with MSF or with other NGOs/ organisations is required.
  • 2 years of relevant professional experience in bacteriology services preferably in a hospital
  • Strong competencies in antibiograms analysis and identification of resistance mechanisms
  • Experience in team management
  • Experience in training
  • Language skills: English and Spanish; Portuguese is an asset

Description

Médecins Sans Frontières (MSF) is an international humanitarian aid organization that provides assistance in more than 60 countries to populations in distress, to victims of natural or manmade disasters and to victims of armed conflicts, without discrimination and irrespective of origin, religion, creed or political affiliation.

MSF Operational Centre Brussels is looking for a Microbiology Laboratory Manager in Beira, Mozambique (m/f/x)

CONTEXT

Beira is an HIV project that works on three components;

  • Key population at community (KP); Sexual and Reproductive Health (SRH) and advanced HIV activities at primary health care level;
  • Advanced HIV at Emergency Department level in the Beira Central Hospital and
  • Operational research.

Beira project is in a stable context, where most known threats are related to criminal activities such as pickpocketing, armed robberies and kidnapping. On political side, Beira is the capital of Sofala and administrated by MDM, a local party, in a stronghold of Renamo. After the instability and violence that occurred in 2015, Renamo and government forces declared a ceasefire. The peace agreement is not yet implemented, although there is a positive sign of improvement between two main political fraction such the agreements over changing of constitution for the direct election on governors at provincial level. The sudden death of the Renamo leader Dhlakama in May 2018 seems to have further weakened the opposition weight in the country that has no relevant and strong leader to replace him. Even though it seems that the government has still kept goodwill towards the opposition, the negotiation over the integration of Renamo fighters in National Army did not progress. Political instability up in Cabo Delgado for the time being seems more related to local issue and has no impact on Sofala yet.

Regarding the health situation, besides the main pandemic of HIV and TB, Mozambique still struggles with seasonal cholera/ diarrhea outbreaks, that affect different areas in the country during every yearly rainy season. Additionally, MSF has been recurrently called to support national vaccination campaigns; this support is given in small scale depending on the needs and MSF capacity to respond.

Antimicrobial resistance (AMR), and more specifically Antibiotic Resistance (ABR), is an increasingly serious threat to public health and has become a priority in the global health agenda. The AMR strategy in MSF is a transversal topic that is integrated into the quality of care. In line with this, MSF Beira project is planning to implement hemoculture tests to understand the AMR pattern for better management of HIV positive patients at Beira Central Hospital (BCH) in Sofala. An MoU is signed, and microbiology lab is rehabilitated at BCH and equipment’s needed to start are order and will arrive in May 2022. According to the MoU signed, MSF will be supporting micro-lab with an MSF microbiologist to:

OBJECTIVES

The main purpose of the position is to provide support BCH Microbiology Laboratory (ML) to ensure reliable results on time for management with targeted treatment rather than empirical treatment by MSF standards and project needs and ensure that the role of the microbiology laboratory in antimicrobial stewardship is enhanced.

  • Support the BCH ML team to upgrade the ML to MSF standard based on the Clinical Laboratory Standards Institute (CLSI) or European Committee on Antimicrobial Susceptibility Testing (EUCAST) to process hemocultures for both HIV and pediatric patients.Support the activities from the project side and be the link between MSF project and ML team. MSF Lab Manager will be the link after the departure of the MSF Microbiologist
  • Ensure competency of all personnel and adherence to the BCH ML Quality Management System- Report issues with BCH ML staff not working according to the set standards to the management

RESPONSIBILITIES

The Microbiology Laboratory Manager will responsible to:

  • Train the Ministry of Health (MoH) microbiologist and laboratory technicians on microbiology techniques in accordance with MSF and international standards.
  • Ensure to provide timely, reliable, and reproducible identification of microorganisms and antimicrobial susceptibility results.
  • Actively participate in the antimicrobial stewardship committee.
  • Ensure the implementation of an Internal and external quality control system in the laboratory.
  • Adapt the existing MSF Standard Operation Procedures for microbiology and other tools in accordance with MoH guidelines.
  • Ensuring proper registration and records of all microbiology lab-related activities, implementing the correct use of the surveillance program WHONET to have proper records of laboratory results.
  • Provide monthly reports based on extracted data from surveillance program WHONET.
  • Compile, analyze and report microbiology lab activities and results to the medical staff providing relevant information for AMR surveillance. And IPC.
  • Plan and supervise, in close coordination with the supply team the local and international orders for consumables and equipment needed for the microbiology laboratory.
  • Monitor laboratory stock ensuring that stock cards are updated to calculate proper Average Monthly Consumptions of commodities to avoid stock ruptures.
  • Contribute to the operational research on ABR and its treatment and prevention in the project.
  • Collaborate with the M&E team in the development of data tools.
  • Ensure all equipment in the ML is functional and report faults timely to the MSF Biomed and other reporting lines.
  • Ensure good collaboration with the MoH laboratory team.

CONDITIONS

  • Expected starting date: asap
  • Contract type: 9-month fixed term contract
  • Location: Based in Beira, Mozambique
  • Salary according to MSF-OCB Field salary scale
  • No family position
  • Adhere to the MSF principles and to our managerial values: Respect, Transparency, Integrity, Accountability, Trust and Empowerment
  • Adhere to the MSF Behavioral Commitments

How to apply?

Online applications to submitted by 1 July 2022 latest via the following link. When clicking on this link, you will be directed to our online application tool.

Only shortlisted candidates will be contacted.

MSF values diversity and is committed to create an inclusive working environment. We welcome applications from all qualified candidates regardless of disability, gender identity, marital or civil partnership status, race, color or ethnic and national origins, religion or belief, or sexual orientation.

The protection of your personal data is important to MSF. By submitting your application, you consent to MSF using your personal data. For more information, consult our privacy notice to job applicants.

Pages